Waarom zijn sales professionals beter happy?

Sporters vertellen hoe fantastisch ze het vinden om voor eigen publiek te presteren, want daardoor kunnen ze in de beslissende fase net die extra drive opbrengen om te winnen.
Sommige leerkrachten zijn in staat hun leerlingen te begeesteren, waardoor leren veel verder gaat dan louter leerstof begrijpen en reproduceren.

Zich gedragen voelen…
Werknemers die zich in hun dagelijkse job gedragen weten en gesteund voelen door het management en de collega’s, stijgen boven zichzelf uit. Ze presteren niet alleen beter, ze dragen ook bij tot een prettige en productieve werksfeer.
Ook voor sales professionals is het belangrijk om zich gedragen te voelen. Salesmensen hebben het vaak niet onder de markt, letterlijk en figuurlijk.

Paniekvoetbal
Zolang orders binnenkomen, is er niets aan de hand. Maar door de competitieve en voortdurend veranderende markt, is het soms moeilijk om klanten aan je bedrijf te binden en nieuwe markten aan te boren. En dan gaan de poppen aan het dansen. “De cijfers gaan achteruit”, “de winstmarges worden kleiner en kleiner”. Paniek en angst, in alle geledingen van het bedrijf, maar vooral in de salesafdeling.
De opgejaagde sales manager eist nog meer klantenbezoeken, nog meer orders met grotere winstmarges. Het gevolg? Verkoopmedewerkers voelen zich niet langer gewaardeerd. Ze beginnen aan zichzelf te twijfelen, komen krampachtig over bij hun klanten en prospecten, pushen te hard, met als gevolg nog minder orders.

In goede en kwade dagen
Mijn punt is: blijf als bedrijf en als sales manager je mensen steunen, door dik en dun, in goede en kwade dagen.
Zeg hen dat je in hen gelooft. Erken hun talenten en reik hen tools aan om nieuwe inzichten op te doen. Maak hen zekerder van zichzelf. Dat alles zorgt ervoor dat ze vleugels krijgen en dat ze zich gesteund voelen door de thuissupporters, namelijk het bedrijf waarvoor ze werken. Zo stappen ze met een open houding naar de klanten toe en stralen ze rust en competentie uit. Ze overtuigen klanten en prospecten met hun enthousiasme. En wie wil als klant geen zaken doen met een positief ingesteld bedrijf, dat een expert is in zijn domein en gaat voor 100 % tevreden klanten?

Happy!
Zo maak je van je sales professionals happy medewerkers. En happy sales blijven je trouw want ze zijn trots op het ambassadeurschap voor je bedrijf. Het laatste wat je wil, is je verkopers zien vertrekken omdat ze “elders een betere job hebben gevonden”, lees: omdat ze zich niet meer gelukkig voelen.
Een te groot verloop bevordert geenszins de continuïteit van de opgebouwde relatie met je klanten. En vaak verhuizen klanten mee met de verkoper die weggaat. Dat wil je als bedrijf voorkomen, toch?
Lees in mijn volgende blogpost hoe je je sales medewerkers tot echte ambassadeurs maakt van je bedrijf.